Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 7-05-2015 r. – DI/100000/43/500/2015

Dotyczy braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od dodatkowego wynagrodzenia finansowanego wyłącznie z dotacji jednostek samorządu terytorialnego pobieranego przez przedsiębiorcę z tytułu pełnionej funkcji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 198

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz.672 ze zm.) w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j.Dz.U. z 2015, poz.121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku firmy (…) z dnia 21 kwietnia 2015 r. doręczonym dnia 24 kwietnia 2015 r. w przedmiocie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia od dodatkowego wynagrodzenia finansowanego wyłącznie z dotacji jednostek samorządu terytorialnego pobieranego przez przedsiębiorcę z tytułu pełnionej funkcji dyrektora niepublicznego przedszkola, którego jest właścicielem.

UZASADNIENIE

Dnia 24 kwietnia 2015 r. wpłynął do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wniosek (…) z dnia 21 kwietnia 2015 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni w treści wniosku wskazała, że jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (przeważająca: (…) ).

Główne miejsce wykonywania działalności: (…).

Dodatkowe miejsca wykonywania działalności: (…).

Z uwagi na fakt prowadzenia przez wnioskodawczynię działalności gospodarczej (…) opłacała w (…) składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, dobrowolne chorobowe – (stawki ustawowe), wypadkowe (stawka (…) ) od podstawy (…) . Składkę zdrowotną wnioskodawczyni opłaciła od podstawy (…).

Wnioskodawczyni wskazała, iż prowadzi przedszkola niepubliczne, jest właścicielką firny i jednocześnie jej dyrektorem.

Wnioskodawczyni otrzymuje od jednostek samorządu terytorialnego dotacje podmiotowe (art. 90 pkt 3d ustawy o systemie oświaty). Dotacje mogą być wykorzystywane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły, przedszkola lub placówki, a do nich zalicza się m.in wynagrodzenia pracowników, w tym dyrektora.

Za czynności określone dla dyrektora w statucie m.in opracowywanie dokumentów programowo-organizacyjnych przedszkola, zatwierdzanie programów i planów pracy, nadzór pedagogiczny wnioskodawczym ustanowiła dla siebie wynagrodzenie w: (…) r.: (…)(m-ce: (…)).

Wnioskodawczyni podkreśla, że dla tego wynagrodzenia nie sporządza się odrębnej umowy (wg Kodeksu pracy), było ono sfinansowane z dotacji podmiotowej z jednostki samorządu terytorialnego (urzędu miasta), więc jednocześnie fakt ten nie rodzi obowiązku do ubezpieczeń społecznych i jednocześnie do ubezpieczenia zdrowotnego.

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż wynagrodzenie (nie sporządzono odrębnej umowy wg Kodeksu pracy) sfinansowane z dotacji podmiotowej od jednostki samorządu terytorialnego nie rodzi obowiązku do ubezpieczeń społecznych i jednocześnie do ubezpieczenia zdrowotnego.

Uzasadnienia swojego stanowiska wnioskodawczym upatruje w art. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wnioskodawczyni podkreśla, że podlega ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej (w związku z czym opłaca składki na ubezpieczenia społeczne oraz składkę zdrowotną).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Wprowadzony art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz.U. z 2012, poz.1342) art.83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stanowisko przedstawione przez wnioskodawczynię we wniosku z dnia 21 kwietnia 2015 r. doręczonym dnia 24 kwietnia 2015r. w przedmiocie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia od dodatkowego wynagrodzenia finansowanego wyłącznie z dotacji jednostek samorządu terytorialnego pobieranego przez przedsiębiorcę z tytułu pełnionej funkcji dyrektora niepublicznego przedszkola (którego jest właścicielem) należy uznać za prawidłowe.

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane zostały w ustawie z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2015r., poz. 121).

Dyspozycja treści art. 6 ust. 1 w/w ustawy, zawiera katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art.6 ust.1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi współpracującymi.

Jednocześnie, jak stanowi art.8 ust.6 pkt 5 ustawy za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się także osobę prowadzącą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do Centralnego Rejestru Ewidencji Działalności Gospodarczej – główne miejsce wykonywanej działalności to (…)

Pobieranie przez przedsiębiorcę, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pełni funkcję dyrektora niepublicznego przedszkola dodatkowego wynagrodzenia, finansowanego wyłącznie z dotacji jednostek samorządu terytorialnego nie rodzi obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Wobec treści art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, takie wynagrodzenie nie stanowi odrębnego tytułu, który rodziłby obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Obowiązkowe dla takich osób zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są jedynie ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, przy założeniu, że nie istnieje dla takich osób inny tytuł wyłączający podleganie ubezpieczeniom społecznym.

Należy zaznaczyć, iż w przewidzianym trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada uprawnień do prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. Ponadto, zgodnie ze wskazaniami judykatury, wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia i sposobu zastosowania tych przepisów w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez pytającego we wniosku. Pełną wiedzę o stanie faktycznym organ czerpie wyłącznie z wniosku uprawnionego podmiotu. Pisemna interpretacja nie ma charakteru opinii prawnej, organ nie może dokonać w niej oceny dowolnego zagadnienia prawnego, gdyż wykroczyłby poza zakres swoich kompetencji.

Jednocześnie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zawiadamia zgodnie z art. 66 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, iż nie jest właściwy rzeczowo do ustalania obowiązku o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu (a w konsekwencji obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne) co wynika z treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z dyspozycją treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w sprawach zasad obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. W zakresie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorca winien zwrócić się do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, co wynika z art. 109a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz. U. z 2008, nr 164, poz.1027 zpóźn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 68 ust. 1 lit. c) ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wymierzanie i pobieranie składek na ubezpieczenie zdrowotne należy do zadarł Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 66 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego odrębne podanie złożone zgodnie z zawiadomieniem, o którym mowa w art. 66 § 1, w terminie czternastu dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz